Midt i blinken for Vetle

I halvannet skoleår har skyting som alternativ opplæringsarena vært ukas høydepunkt for vg2-elev ved Meløy videregående skole, Vetle Alexander Holdahl (17). På siste skytetrening før ferien ble Vetle hedret med gjev pokal for sin innsats fra instruktørene i Ørnes skytterlag.

For Vetle (17) er skyting som alternativ opplæringsarena ukas høydepunkt. Han er glad for muligheten Meløy videregående skole og Ørnes skytterlag har gitt han ved å sette skytetrening på timeplanen. Anne Mette Meidelsen  ​​​​​​​

Vanligvis foregår skytingen på miniatyrskytebanen i Ørneshallen, men i dag tok gutta turen opp til utendørsbanen i Spildra.
- Skyting er et utmerket utgangspunkt for å bygge opp selvtillit og mestringsfølelse, sier Kjell Sahl og Egil Brandtzæg.
Instruktørene har bred erfaring med å gi skyteopplæring til barn og unge, også elever med ulike utfordringer, og barn og unge som ikke finner sin plass i ordinære lagidretter. Begge ser at sporten har mange fordeler.
- Skyting er en sport der man får umiddelbar respons, og der fokuset ligger på deg selv og det du gjør, sier Kjell.
Han legger til at sikkerhet og disiplin er en vesentlig del av begynneropplæringa. Kjell trekker også fram mestringselementet.
- Alle ønsker vi å være god til noe. Å mestre er viktig for selvtilliten vår. Like viktig synes vi at aktiviteten skal være lystbetont.  Vi ønsker å se blide fjes og  tomler opp når ungdommene forlater skytetreninga!

Selvtillit og mestring

- Skytinga har gitt meg tro på at jeg kan være god til noe, sier Vetle og holder stolt omkring den blanke pokalen.
At aktiviteten også trener opp evnen til konsentrasjon og fokus, bekrefter han:
- Når jeg ligger på standplass tenker bare på hvordan jeg skal få satt skuddene best mulig. Det er lettere å konsentrere seg her enn i klasserommet. På banen er det nesten ikke plass for andre tanker, smiler Vetle.
At trivselen på banen er høy, er godt synlig. I skyttermiljøet er det rom for å være seg selv og ta ting i et tempo man selv er fortrolig med. Instruksjonene er entydige og klare, og her har Egil et særlig godt lag og erfaring med å tilrettelegge.
- Å gi ungdommene tida de trenger for å komme i modus for å skyte, er viktig.  Noen har større behov for det enn andre, sier han.
Egil er snar til å skryte av den formidable utviklingen Vetle har hatt det siste  året.

-Du har talent og har hatt stor glede av skytetreningen dette året, men det har jammen vi også, sa Kjell Sahl og Egil Brandtzæg da de overrakte Vetle pokalen ved siste skytetrening før sommerferien. Anne Mette Meidelsen    - En fantastisk følelse!

Vetle selv merker også egen framgang. Han er både overrasket og stolt over resultatene sine.
- Det er en fantastisk følelse når skuddene anvises på den elektroniske skjermen, det gjør meg skikkelig happy!
Vetle er fornøyd med at skyting står på timeplanen også neste skoleår.
- Jeg gleder meg allerede til høsten. Da skal jeg opp og skyte fra knestående, smiler han og blir varm i blikket.
Tanken på å delta i konkurranser er ikke like fjern som i starten for unggutten fra Gildeskål. Skytingen har gjort han mer robust og trygg.

Skyting for mestring
Forskningsprosjektet «Skyting for mestring» i regi av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) viser at elever med ulike former for konsentrasjonsvansker, som deltar i skytetrening som del av sitt opplæringstilbud, kan oppleve økt impulskontroll, økt mestringsforventning og økt evne til å konsentrer seg. Disse egenskapene tas i mange tilfeller med fra skytebanen tilbake til klasserommet, og kan føre til at eleven får mer ut av skolehverdagen og de teoretiske fagene.

Forskningsprosjektet «Skyting for mestring» i regi av NTNU viser til gode resultater når det kommer til kombinasjonen skyting, konsentrasjon og mestring Anne Mette Meidelsen

Rapporten «Skyting for mestring» kan leses i sin helhet her:

Tekst og foto: Anne Mette Meidelsen