OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Air:bit et prosjekt i regi av Universitetet i Tromsø

Realfagelevene ved Meløy vgs. studiested Ørnes er med på et prosjekt i regi av Universitetet i Tromsø som heter Air:bit, der de skal måle svevestøvkonsentrasjon. Dette skal de gjøre ved hjelp av selvbygde målebokser som inneholder sensorer som måler svevestøv, temperatur og luftfuktighet.

To elever viser frem måleinstrument - Klikk for stort bildeRealfagselever Hanne Sofie Vindvik

I de kommende ukene skal elevene utplassere disse måleboksene på ulike steder i nærheten av Glomfjord og Ørnes sentrum, og vi håper at disse måleboksene får stå i fred, slik at elevene får samlet de dataene de trenger for å fullføre prosjektet sitt. Elevene på bildet er  Teo Solhaug Øzdemir og Anna Tostrup Kristensen.

Bildet viser hvordan måleboksen ser ut - Klikk for stort bildeMåleboks Hanne Sofie Vindvik